Echilibrul alimentar in copilarie

Copiii sunt bunul nostru cel mai de pret, iar cand vine vorba de sanatatea lor, parintii trebuie sa fie in alerta maxima. Alimentatia micutului dumneavoastra trebuie sa fie o preocupare majora, fiind un factor determinant pentru cresterea armonioasa si dezvoltarea normala a viitorului adult. Este o perioada dificila, pentru ca, de regula, copilul refuza sa manance. Este dificil pentru un adult sa manance echilibrat, dar cand vine vorba de alimentatia echilibrata a unui copil este mult mai dificil.

Alimentatia sanatoasa
In plina crestere, copilul dumneavoastra trebuie sa manance echilibrat si variat. Pentru evitarea carentelor, mesele trebuie sa contina alimente din toate grupele.
O alimentatie echilibrata consta, de fapt, in cunoasterea proprietatilor celor sase categorii de alimente si in doua principii simple:

toate grupele de alimente trebuie sa fie prezente in meniul unui copil. Acest principiu nu trebuie aplicat in cursul unei zile, ci, mai degraba, in cursul unei saptamani sau luni. Aceasta este garantia cea mai simpla a unui regim complet, variat, atragator si care evita carentele alimentare.
apetitul copilului este singurul criteriu care trebuie sa determine hranirea acestuia.
Nu este necesar, decat in cazul unei patologii particulare, de a doza cantitatea de alimente pe care trebuie sa o consume un copil.
Grupele de alimente care trebuie incluse in alimentatia unui copil
Grupa I: lapte si produse lactate. Aport principal: proteine si calciu.
Grupa II: carne, oua, peste. Aport principal: proteine.
Grupa III: – materie grasa animala. Aport principal: acizi grasi saturati.
– materie grasa vegetala. Aport principal: acizi grasi polinesaturati.
Grupa IV: cereale, produse zaharate. Aport principal: glucide, proteine.
Grupa V: legume si fructe crude. Aport principal: minerale, vitamine.
Grupa VI: legume si fructe fierte. Aport principal: vitamine, minerale, celuloza.

Trebuie sa va invatati copilul inca de timpuriu sa aleaga si sa aprecieze mesele variate si echilibrate. Iata 10 reguli de aur pentru a reusi acest lucru:

Respectati orarul a 4 mese pe zi. Este regula de baza.In plus, incercati sa pastrati cam aceleasi ore pentru fiecare masa.
Variati alimentele: evitati sa introduceti copilul intr-o exclusivitate alimentara.Invatati-l sa guste din toate alimentele. Acelasi aliment il puteti gati in moduri diferite, pentru a fi mai usor acceptat.
Respectati-i apetitul. Atentie la cantitati: nu toti copiii au acelasi apetit. Nu fortati copilul sa termine mancarea din farfurie. Daca nu ii mai este foame, acordati-i toata increderea, fortarea risca sa-l blocheze.
Luati-l la cumparaturi. Faceti-l sa participe la alegerea produselor din magazin, dar nu doar la raionul cu biscuiti si dulciuri. Propuneti-i sa aleaga legume, explicati-i care sunt diferitele tipuri de carne. Unui copil ii place sa decida compozitia pranzului sau cinei sale. Totul consta de fapt in ghidarea alegerilor sale.
Lasati-l sa partitcipe la gatit.In acest fel va lua totul ca pe o joaca si entuziasmul lui va fi mai mare atunci cand va veni momentul sa manance.
Traiasca fructele si legumele! Este important sa consume fructe si legume la fiecare masa. Pentru a va invata copilul sa le aprecieze, respectati proportia 2/3 fainoase si leguminoase si 1/3 legume. Astfel, va avea o senzatie de satietate si calorii suficiente pana la urmatoarea masa. Taiati legumele in forme speciale: de exemplu morcovul in forma de floare. Daca nu ii plac cruditatile, alegeti-le pe cele care sunt “de talia lui”, adica legumele care se gasesc si sub forma mai mica decat cea normala (rosiile mici). Propuneti-i ca desert fructele intr-o maniera atractiva: marul taiat in patru, para decojita, fara a uita acele fructe pe care nu le refuza niciodata copiii: banane, capsuni.
Evitati sa ii cumparati bauturi carbogazoase dulci, bauturi care nu trebuie niciodata sa faca parte din obiceiurile lui. Obisnuiti-l sa bea apa plata sau minerala si nu ezitati sa ii puneti tot timpul o sticluta cu apa in ghiozdan.
Pastrati o ambianta placuta la masa, incercand ca aceasta sa fie luata intr-o atmosfera calma si fara televizor.
Fara “rontaiala” inainte de masa. Prajiturile si dulciurile sunt de preferat sa fie mancate la sfarsitul mesei.
Daca copilul dumneavoastra are o tendinta de ingrasare, nu ezitati sa consultati medicul, care va poate indica un meniu adaptat si poate sa depisteze eventualele dezechilbre din alimentatia copilului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *